Eilanden - Rijdende Rechter

1 minute read

Een uitdaging om te gaan reizen blijkt ook, letterlijk en figuurlijk, uit de laatste uitzending van de Rijdende Rechter. De uitgestoken hand in de uitzending van Ieder(In) om samen op weg te gaan, wordt helaas niet van harte aangepakt en het blijft steken in en beperkte blik op wat veiligheid is zonder te zoeken naar een ander perspectief:
https://iederin.nl/in-de-media-bij-de-rijdende-rechter-mag-je-in-je-scootmobiel-de-taxi-inrijden/
Een volledige veiligheidsanalyse van deze situatie ontbreekt.
Welk gevaar loopt de scootmobiel gebruiker bij het 4x onder tijdsdruk een transfer maken van en naar een handbewogen rolstoel?
Kan hij er vanuit gaan dat die rolstoel altijd beschikbaar is? De scootmobiel wordt door de gebruiker al jaren naar tevredenheid gebruikt, is het risico van een bedieningsfout op de lift dan nog reรซel?
En tenslotte het risico van het afrijden van de lift geldt wel degelijk ook voor elektrische rolstoelen. Is er nagedacht over constructieve maatregelen om het afrijden vrijwel onmogelijk te maken?
Het wordt tijd dat de partijen uit de Code VVR echt opnieuw op reis gaan, voor een breder perspectief van veiligheid dat beter past bij het VN verdrag Handicap. Dat komt ook terug in een eerdere uitspraak van de Commisie voor de Rechten van de Mens.
CvRM - Blijven zitten op een scootmobiel in het vervoer

Roelof Veenbaas

Roelof Veenbaas

In een complexe wereld herkennen van patronen, vragen over oorzaken stellen en samen werken aan positieve toegankelijkheids rechten, vanuit mijn achtergrond als biomedisch ingenieur werkzaam aan de veiligheid van toegankelijk vervoer. Fouten maken is menselijk, maar ik wil ook leren van Eric Hollnagel (Synesis), Edgar Schein (Humble Inquiry), Todd Conklin en vele andere SafetyII reuzen, om vooral veilig te falen. - Reacties graag via de knoppen.