Actief rolstoelen en veiligheid

This post is also available in: English (Engels)

Actief rolstoelen (op maat) en veilig rolstoelvervoer kan dat?
Ja dat kan! Maar hoe moet het dan met rugondersteuning en hoofdsteun?

Allereerst een filmpje van een actief rolstoel die aan de ISO 7176/19 crashtest voldoet:

Crashtest Wolturnus W5 vastgezet met 4-puntssysteem / Dahl Engineering

Er zijn meerdere merken actief rolstoelen die met een hoofdsteun gecrashtest zijn.

Hoe dan? Hoor ik u al denken. Moet ik als actief rolstoel gebruiker met een hoofdsteun op de rolstoel rondrijden, als ik ook gebruik wil maken van een rolstoeltaxi? Want, zonder die hoofdsteun voldoet de rolstoel misschien niet aan de crashtest? Sterk genoeg dat wel, maar er is dan weinig steun voor hoofd en rug.

Doet u dat ook? Als passagier in een auto, bij het uitstappen je hoofdsteun meenemen, want ja die heb je bij de volgende rit weer nodig? Nee toch? Moderne autostoelen zijn standaard voorzien van hoofdsteunen.

Wat zegt de Code VVR over de basisbeginselen van veilig rolstoelvervoer:

“Het toegankelijkheidsbeginsel uit het VN-verdrag Rechten voor mensen met een beperking stelt dat iedereen dezelfde rechten heeft op het gebied van toegankelijkheid en participatie in de maatschappij. Daarbij hoort het recht op vrije keuze van mobiliteitsmiddelen.

Daarnaast mogen rolstoelinzittenden verwachten dat zij een gelijk niveau van bescherming geboden krijgen als niet-rolstoelgebonden passagiers. Dit laatste noemen we het gelijkheidsbeginsel …”

In veel guidelines volgt er meestal na die tweede paragraaf vrijwel direct een relativering, zo niet hier. Dat heeft nogal wat implicaties:

Botsproeven

Auto’s worden frontaal, kop-staart, zijwaarts en schuin van voren gecrashtest met een geïnstrumenteerde dummy die het risico op hoofd en nekletsel meet.
Rolstoelen worden alleen frontaal, met een niet geïnstrumenteerde dummy gecrashtest. Dus, over de kans op nek en hoofdletsel geeft de crashtest geen uitkomst. Hoe de rolstoel zich gedraagt bij niet frontale botsingen is ook niet bekend.
De crashtest dient, bij de huidige stand der techniek, eigenlijk als relatief eenvoudig te testen sterkte criterium voor een seriematig geproduceerde rolstoel. Ook rolstoelen op maat kunnen echter sterk genoeg zijn. Omdat het enkelstuksfabricage is, is een crashtest in dat geval een onmogelijke eis.

De Code VVR noemt het verwonden van andere passagiers als risico van het vervoeren van rolstoelgebruikers in een rolstoel die niet is gecrashtest. Dat moeten we niet willen natuurlijk.
Hoe vaak doet zich dat risico eigenlijk voor in de praktijk? Rolstoelen die zodanig faalden in een crash dat rolstoelgebruikers of andere passagiers dààrdoor gewond zijn geraakt of overleden? Ik ben daar echt heel beniewd naar, heeft iemand voorbeelden? Laat u het mij weten?
Is dat risico echt wel zo hoog, dat het eerste beginsel van de Code VVR SFM – het recht op vrije keuze van mobiliteitshulpmiddelen – mag worden gepasseerd? Zie ook Pièce de Résistance van de Code VVR voor een andere inclusievere benadering van veilig rolstoelvervoer.

Een rolstoel die aan de crashtest voldoet is altijd eerste keuze als deze als voertuigstoel gebruikt moeten worden. Als – op basis van het eisenpakket bij de verstrekking – geen passende rolstoel gevonden kan worden, kunnen ook rolstoelen op maat gebruikt worden als voertuigstoel. Als tenminste de fabrikant die gebruiksmogelijkheid aangeeft en haaksymbolen aanwezig zijn. De fabrikant heeft dan nagedacht over de sterkte eisen en hoe daar aan te voldoen.

Gordelloop

Voertuigstoelen hebben een vrij vaste configuratie, zodat de drie-punts gordel in de meeste gevallen als vanzelf op de juiste manier aansluit op het lichaam.
Bij rolstoelen is dat heel anders, de gordelloop verdient veel aandacht wil deze juist zijn. Goed laag over de heupen en midden over de schouder. De sluiting hoort aan de zijkant te zitten, niet midden op de buik. Zie ook de eerdere opmerkingen bij de rijdende rechter. De risico’s van verkeerde gordelloop zijn wel degelijk reëel. Een verkeerde gordelloop heeft wél geleid tot slachtoffers:

“n another recent and ongoing study, in-depth investigations of crash and non-crash events involving wheelchair-seated occupants are being performed (Schneider, Klinich, Moore, & MacWilliams, 2010 ). In these investigations, interviews are conducted with the wheelchair occupant and/or vehicle driver (if other than the wheelchair occupant) and detailed inspections of the case vehicle, accident site, wheelchair, and wheelchair tiedown and occupant restraint systems, are conducted when appropriate. As of 2009, in 39 crash and non-crash evens involving 42 wheelchair-seated occupants, 34 of the 42 wheelchairs were effectively secured during the crash or non-crash event. However, only 12 of these occupants were properly restrained using a crash-tested pelvic/shoulder belt restraint. Many wheelchair-seated occupants failed to use shoulder belts or wore the belt restraints loosely or improperly positioned. Wheelchair components frequently interfere with the routing of lap/shoulder belts, or individuals assume that a postural or positioning belt will provide effective restraint in crash situations. Ten of the 42 occupants died and ten others sustained serious injuries, and many of these occurred in low-to-moderate severity crash events that would not be expected to result in serious or fatal injuries to properly restrained occupants sitting in vehicle seats.”

Hoofd en rugsteun

Voertuigstoelen hebben een goede hoofd en rugsteun.
Bij een aantal handbewogen rolstoelen is dat minder vanzelfsprekend. De eis van tenminste een schouderhoge rugleuning is enerzijds onvoldoende (geen hoofdsteun) en anderzijds beperkend in de keuze van de rolstoel. Denk aan lichte actief rolstoelen op maat, met opzettelijk een lage rugleuning om de schouders vrij te houden bij het aandrijven van de rolstoel. Wanneer hebben die een hoge rugleuning en hoofdsteun nodig? Precies, alleen als zij gebruik maken van rolstoel taxi vervoer.

Wil je als Code VVR SFM beter in de buurt komen van een gewone voertuigstoel, kun je er natuurlijk voor kiezen om voor handbewogen rolstoelen een hoofdsteun en rugondersteuning in de taxibus te eisen. De vraag is of die oplossing de beste is gezien alle belangen, ook die van de rolstoelgebruikers?
Erg belangrijk blijft dat de rolstoel-ergonomie meegewogen wordt bij oplossingen van veilig rolstoelvervoer. En dat de rolstoelfabrikant aangeeft dat de rolstoel als zitplaats gebruikt mag worden in het rolstoelvervoer en hoe deze vastgezet kan worden in het vervoer aangeduid met haaksymbolen. In het geval van een actief rolstoel met een lage rugleuning is dan de consequentie: gebruik makend van een voertuiggebonden hoofdsteun en rugondersteuning.

Dat is innovatie en het kiezen van de meest veilige oplossing voor iedereen!

Het wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden. Er zijn al verschillende voorbeelden van hoofd en rug ondersteuningen op de markt, waaronder deze :

Of deze ,

Op beurzen kwam ik ook oplossingen tegen van Nederlandse busombouwers.
Dat deze oplossingen nog niet algemeen zijn ingevoerd zal uiteraard iets te maken hebben met financiën.

Conclusie

Er zijn wel degelijk mogelijkheden voor innovatie en het verbeteren van de veiligheid van het rolstoelvervoer. De basis is een goede risico analyse en een richtlijn die tegemoet komt aan de beide in de Code VVR genoemde basis principes. De huidige Code VVR SFM voldoet daar niet aan.
Als de Code VVR SFM gebruiker’s van een rolstoel op maat benoemt als restgroep is dat uitermate discriminerend en getuigt het niet van een wil tot het vinden van goed bruikbare oplossingen.
De tijd dat je alle kleuren Ford’s kon kiezen als ze maar zwart waren, ligt al weer enige tijd achter ons.

Ga een open gesprek aan met individuele rolstoelgebruikers, ergotherapeuten, revalidatieartsen en fabrikanten van rolstoelen op maat. En maak een richtlijn met inclusieve oplossingen in plaats van beperkende uitzonderingsbepalingen.

Referenties

Vocht, Sven de, et al. Lead companies: van familiebedrijf tot multinational. Lannoo Meulenhoff - Belgium, 2016.
Vries, Judith F. A. de. De toekomst van de ‘open’ ambtenaar. Universiteit Utrcht, Faculteit Rebo, 22 Aug. 2019.
Koninkrijksrelaties, Ministerie van Binnenlandse Zaken en. Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). 1990, https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2020-01-01/#HoofdstukII_Paragraaf27_Artikel59.
Orton, Nicole R. Ride Safe Brochures. University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI), 5 July 2019, http://wc-transportation-safety.umtri.umich.edu/ridesafe-brochure.
Schneider, Lawrence W., et al. Wheelchair Occupant Studies. Final Report, 2016–8, University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI), July 2016, p. 199, https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.gov/files/umtri-2016-8-wheelchairoccupantstudies.pdf.
ISO. ISO 7176-19:2008 + A1:2015. Wheelchairs-Wheeled Mobility Devices for Use as Seats in Motorvehicles. ISO, 2008.
Wij zien je wel. Onderweg van overleven naar leven. Eindrapport en aanbevelingen werkgroep Wij zien je Wel. Wie zien je wel, maart 2020, https://www.wijzienjewel.nl/producten/rapport-onderweg-van-overleven-naar-leven.
Songer, Thomas J., et al. The Injury Risk to Wheelchair Occupants Using Motor Vehicle Transportation. Sept. 2004, pp. 115–29.
“Travelling in Vehicles While in a Wheelchair: Joint Committee on Mobility for Disabled People.” Physiotherapy, vol. 83, no. 6, June 1997, p. 305, http://doi.org/10.1016/S0031-9406(05)66180-9.
MBA, Karen L. Frost PhD, et al. “Wheeled Mobility Device Transportation Safety in Fixed Route and Demand-Responsive Public Transit Vehicles within the United States.” Assistive Technology, vol. 24, no. 2, June 2012, pp. 87–101, http://doi.org/10.1080/10400435.2012.659325.
80-20 Regel | Het Effectieve Werken. https://www.heteffectievewerken.nl/veelgestelde-vragen/80-20-regel.html. Accessed 26 May 2020.
Mol, T. I., et al. Kwaliteitsborging van extramurale medische hulpmiddelen: een rolverkenning van gebruikers van medische hulpmiddelen, zorgverzekeraars, gemeenten en de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd. 2017, p. 44, http://www.onderzoekpatientveiligheid.nl. ©2017 APH research Instituut.
MANUAL ON BORDERLINE AND CLASSIFICATION IN THE COMMUNITY REGULATORY FRAMEWORK FOR MEDICAL DEVICES. 2019.
MANUAL ON BORDERLINE AND CLASSIFICATION IN THE COMMUNITY  REGULATORY FRAMEWORK FOR MEDICAL DEVICES. EUR, 2017.
Schotanus, Fredo, et al. Handreiking Inkoop Hulpmiddelen. Geactualiseerde handreiking met afwegingen, uitdagingen en mogelijkheden voor gemeenten bij inkoop van Wmo-hulpmiddelen. VNG, 2018, https://vng.nl/publicaties/handreiking-inkoop-hulpmiddelen-0.
Peters, Chiel, et al. Handreiking Inkoop Hulpmiddelen. Afwegingen, uitdagingen en mogelijkheden voor gemeenten bij de inkoop van Wmo-hulpmiddelen. VNG, 0ktober 2014.
Ha, DongRan, et al. “Evaluation of Wheelchair Back Support Crashworthiness: Combination Wheelchair Back Support Surfaces and Attachment Hardware.” Journal of Rehabilitation Research, vol. 36, no. 5, Oct. 2000, pp. 555–63, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12135653/.
Plomp, Mr. M. J. “Kroniek concentratie controle.” Markt en Mededinging.
Heerdink, M. E. S. Een Goede Zithouding, Dat Loont! Een Onderzoek Naar de Invloed van Een Anatomisch Verantwoorde En Stabiele Zitondersteuning Op de Kostenbesparingen in de Zorg. 7 July 2011, https://essay.utwente.nl/62933/.
Akerlof, George A., et al. De economie van list en bedrog. 2017.
Kok, L., et al. Kosten en baten van revalidatie. SEO, 2008.
RERC_WTS: Research Tasks, SP-1b In-Depth Investigation Accidents in Motor Vehicles. http://www.rercwts.org/RERC_WTS_Research/RERC1_WTS_Research/RERC_WTS_Res_SP/RERC_WTS_Res_SP1b/RERC_WTS_res_sp1b.html. Accessed 28 May 2020.
Wheelchairs - WC Transportation Safety. http://wc-transportation-safety.umtri.umich.edu/crash-tested-product-lists/wheelchairs. Accessed 28 May 2020.
Willemsen, Koen, et al. “Challenges in the Design and Regulatory Approval of 3D-Printed Surgical Implants: A Two-Case Series.” The Lancet Digital Health, vol. 1, no. 4, Aug. 2019, pp. e163–71, http://doi.org/10.1016/S2589-7500(19)30067-6.
Zackowitz, Ilene B., and Alison G. Vredenburgh. “When Communication Failure Contributes to an Injury: A Case Study of Para-Transportation for Wheelchair Users.” Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, vol. 51, no. 9, Oct. 2007, pp. 559–63, http://doi.org/10.1177/154193120705100902.
Priest, George L. “Strict Products Liability: The Original Intent.” Cardozo Law Review, vol. 10, 1989 1988, p. 2301, https://heinonline.org/HOL/Page?handle=hein.journals/cdozo10&id=2319&div=&collection=.
MSD, Peter J. Wolf, et al. “Wheelchair Tiedown and Occupant Restraint System Issues in the Real World and the Virtual World: Combining Qualitative and Quantitative Research Approaches.” Assistive Technology, vol. 19, no. 4, Dec. 2007, pp. 188–99, http://doi.org/10.1080/10400435.2007.10131876.
Peters, A. Code VVR 2019-2020. A. Peters, 1 Jan. 2019, http://codevvr.nl.
Kirby, R. L., et al. “Could Changes in the Wheelchair Delivery System Improve Safety?” CMAJ: Canadian Medical Association Journal, vol. 153, no. 11, Dec. 1995, pp. 1585–91, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1488010/.
Samuel, Andrew, editor. “Cases of Product Liability.” The Winning Line: A Forensic Engineer’s Casebook, Springer, 2007, pp. 107–74, doi:10.1007/978-1-84628-097-9_3.
Keeton, Page. “Products Liability - The Nature and Extent of Strict Liability.” University of Illinois Law Forum, vol. 1964, 1964, p. 693, https://heinonline.org/HOL/Page?handle=hein.journals/unilllr1964&id=699&div=&collection=.
Cooper, Rory A. “A Perspective on the Ultralight Wheelchair Revolution.” Technology and Disability, vol. 5, no. 3–4, Dec. 1996, pp. 383–92, http://doi.org/10.3233/TAD-1996-53-419.
“Wolturnus W5 ADL rolstoel.” Double Performance, https://www.doubleperformance.nl/producten/adlrolstoelen/wolturnus-w5/. Accessed 26 May 2020.
van Breukelen, Kees. “De ergonomische zit deel 2.” Tijdschrift voor ergotherapie, 2010, p. 20, https://dwarslaesie.nl/wp-content/uploads/2016/09/De-ergonomische-zit-Kees-van-Breukelen.pdf.
Avan. “Per 1 juli 2020 nieuwe richtlijnen voor veilig rolstoelvervoer.” Avan, 26 May 2020, https://www.avan-vervoer.nl/actueel/per-1-juli-nieuwe-richtlijnen-voor-veilig-rolstoelvervoer/.
Nieuwsbrief 4, November 2019 | Avan. https://www.avan-vervoer.nl/actueel/nieuwsbrief-4-november-2019/. Accessed 26 May 2020.
Markt, Autoriteit Consument &. ACM Nordic Capital - Handicare concentratiebesluit | ACM.nl. 10 Dec. 2010, https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/2507/Nordic-Capital---Handicare-concentratiebesluit.
Markt, Autoriteit Consument &. ACM wijzigt vergunningsbesluit overname Handicare door Nordic Capital | ACM.nl. /, https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/13086/ACM-wijzigt-vergunningsbesluit-overname-Handicare-door-Nordic-Capital.
Markt, Autoriteit Consument &. Nordic Capital mag Conscia overnemen (concentratiebesluit) | ACM.nl. 22 Mar. 2019, https://www.acm.nl/nl/publicaties/nordic-capital-mag-conscia-overnemen-concentratiebesluit.
VdTÜV. Legal Compliance for the Transportation of Wheelchair Users Policy Document of the Roundtable “Safe Mobility for People with Disabilities.” VdTÜV, 1 Sept. 2013, https://www.vdtuev.de/dok_view?oid=388608.
Medien-Center - Sichere Beförderung von Menschen Mit Behinderungen - BGW-Online. https://www.bgw-online.de/DE/Medien-Service/Medien-Center/Medientypen/BGW-Broschueren/BGW05-11-003_Sichere-Befoerderung-von-Menschen-mit-Behinderungen.html. Accessed 26 May 2020.
Veenbaas, Roelof. TNO-rapport rolstoelvervoer.pdf. 03.OR.AC.048.1/ROV, TNO Wegtransportmiddelen, oktober 2003, p. 28.
AMF-Bruns. “Der Kraftknotenadapter | Personen- & Rollstuhlsicherung im Fahrzeug.” Der Kraftknoten - Das Plus an Sicherheit, http://www.kraftknotenadapter.de/. Accessed 24 May 2020.
Convenant samengesteld product. Firevaned, oktober 2017.
20100326 Study into Occupant Restraint Path in Custom Seating.Pdf. Coventry University, Faculty of Engineering, 26 Mar. 2010, https://www.pmguk.co.uk/data/page_files/Best%20Practice/study%20into%20occupant%20restraint%20path%20in%20custom%20seating.pdf.
Kerncijfers zorgvervoer 2017. Panteia, p. 10, https://ai-mobiliteit.nl/. Accessed 25 May 2020.
Aanbestedingsinstituut Mobiliteit. https://ai-mobiliteit.nl/. Accessed 25 May 2020.
Kirkels, A. F. Gehandicapten en ouderen deur-tot-deur vervoer. p. 45.
Buiren, Koert van, et al. De vloek van de winnende taxi: onderzoek naar het probleem van te lage biedingen bij aanbestedingen in het doelgroepenvervoer. 2016.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *